100 |
61
|
|
 |
 |
Šplíchal Jan
(1894-1942)
Velká měděná matrice PAMÁTNÉHO STROMU
pro tisk leptů, dole text "BRATRSKÁ
BOROVICE v místech, kde stála ves Lhotka u
Rychnova n. Kn., rodiště jednoty českých
bratří. 1467. Památka otců způsobila tobě,
borovice, že po staletích dosud stojíš,
jsoucí zdravá v koruně i v kořenech".
68,5 x 59,5 cm
1 000 Kč
Práce Jana ŠPLÍCHALA z roku 1938.
"Vzhledem k zdravotnímu stavu malíře se
domníváme, že borovici nezachycoval v
plenéru, ale podle nezjištěné reprodukce i s
chybným nápisem. Pod borovicí totiž nebyla
založena Jednota bratrská (ta vznikla v
Praze o deset let dříve), ale přerušila se
zde obecná kněžská linie a byl zvolen první
biskup Jednoty bratrské Matěj z Kunvaldu. Na
leptu je borovice zachycena v plné síle na
svažité louce v blízkosti lesa zvaného
Habřina. Dnes je torzo stromu obklopeno nově
nasázeným lesem, je zde postavena kamenná
zídka s nápisem, který opět popisuje
nepravdivou událost založení Jednoty
bratrské. Tato borovice je hojně využívána
jako symbol českých bratří a i v době
Šplíchalově byla nejspíše hojně navštěvována
jako „poutní místo“ evangelíků, které
připomíná i Alois Jirásek."
[Edita Mikolášková, studentka Ústavu
dějin křesťanského umění UK: "Jan Šplíchal
(1894-1942) malíř krajiny a vesnického
života - jeho život a dílo v kontextu doby,"
Univerzita Karlova, diplomová práce, Praha
2009, strana 51. Lept z roku 1938, Bratrská
borovice, je součástí obrazové přílohy pod
číslem 44, strana 91.]. Poznámka: druhá
fotografie je vizualizace leptu.
Šplíchal Jan
Malíř krajinář. Synovcem a jmenovcem
malíře byl fotograf Jan Šplíchal
(1929-2019).
(30. 11. 1894 Sloupnice - 8. 12. 1942
Sloupnice, Svitavy)
|
100 |
62
|
|
 |
 |
Kunzl (Künzl)
Paraván s malbou "Romantická krajina při
západu slunce"
olej na plechu, malba signována dole
uprostřed KUNZL (KÜNZL), kovový rám, ozdobné
litinové nohy, další ozdobné prvky nahoře.
Kolem roku 1900. Dobrý stav.
Celková výška 151,5 cm, velikost rámu 74
x 58 cm, malba cca 59 x 43 cm
3 400 Kč
Paraván neznačen, mohlo by se jednat o
výrobek Továrny železného nábytku - Hynek
Gottwald, Praha/ Eisenmöbel Fabrik, Ignaz
Gottwald, Prag.
|
100 |
63
|
|
 |
 |
Perský vlněný koberec Nain s hedvábnou
infúzí
Perský vlněný koberec Nain s hedvábnou
infúzí
střední Írán, Nain, cca 1970. Ručně
vázaný vlněný koberec na bavlněné osnově. Z
kvalitní a jemné prémiové vlny s hedvábnou
infúzí, hustota cca 360.000 uzlíků na metr
čtvereční (tzv. kategorie 9LA). Velmi dobrý
stav, doporučeno případné mírné vyčištění.
Cca 205 x 130 cm
15 000 Kč
Středový slonovinový medailón v indigově
modrém poli, ryze florální design, jenž
středisko Nain proslavil po celém světě.
Poznámka: tato položka není k vidění v rámci
předaukční prohlídky v Ostravě, je vystavena
v brněnské prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
64
|
|
 |
 |
Koberec "Kirman"
Írán, Kerman, cca 1970, ručně vázaný
perský vlněný koberec na bavlněné osnově,
celoplošný florální design s nenápadným
středovým medailonem a široká květinová
bordura, kompozice cele odkazuje k rajské
zahradě.
303 x 21 cm
9 000 Kč
Známky po přeložení se vyrovnaly po
srolování koberce, nicméně při focení do
katalogu byly ještě viditelné. Poznámka:
tato položka není k vidění v rámci
předaukční prohlídky v Ostravě, je vystavena
v brněnské prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
65
|
|
 |
 |
Mimořádně velký perský koberec "Kášán"
střední Írán, Kášán, ručně vázaný vlněný
koberec na bavlněné osnově, vyrobeno kolem
roku 1980 v městské dílně jednoho z
nejproslulejších míst spojených po staletí s
výrobou luxusních perských koberců. Velmi
dobrý bytový stav.
cca 382 x 292 cm
24 000 Kč
Atraktivní paleta barev a celkové bledě
modré ladění se širokou florální bordurou
jsou typickým znakem kášánských koberců.
Tomuto velkému květinovému koberci dominuje
jeden centrální rozvitý strom života ve
formě středového medailonu, který je
obklopený bohatou květenou a rozmanitými
rozvilinami. V tomto ohledu každý stromek,
kytice a trs květů i listů představují
stylizovaným způsobem ústřední téma designu
perských koberců, příslovečný "strom
života". Poznámka: tato položka není k
vidění v rámci předaukční prohlídky v
Ostravě, je vystavena v brněnské prodejně na
adrese Jílová 2.
|
100 |
66
|
|
 |
 |
Mimořádně velký koberec "Tabríz" z
jehněčí vlny
severozápadní Írán, Tabríz, cca 1970-80.
Ručně vázaný koberec s hustotou cca půl
miliónu uzlíků na metr čtvereční z velmi
jemné jehněčí vlny na bavlněné osnově
(kategorie VERY FINE). Oboustranně
profesionálně vyčištěn, velmi dobrý stav.
cca 385 x 270 cm
42 000 Kč
Výjimečný koberec po všech stránkách.
Celoplošný design v jemné narůžověle béžové
barvě se snoubí s atraktivní
kaštanově-oranžovou bordurou. Kompozice se
skládá z výjevů z rajské zahrady, včetně
gazel, ptactva a rozličné květeny, podobnými
elementy je zdobena i široká bordura.
Hebkost na omak až sametového rouna je nutno
takříkajíc zažít, a to pohlazením po
kvalitním vlněném vlasu. Při této velikosti
a hustotě vazby mohla tato práce trvat dvěma
zkušeným vazačkám minimálně 6-8 měsíců.
Poznámka: tato položka není k vidění v rámci
předaukční prohlídky v Ostravě, je vystavena
v brněnské prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
67
|
|
 |
 |
Velký perský koberec "Sarouk"
západní Persie, cca 1920-30, velmi
kvalitní ručně vázaný vlněný koberec na
bavlněné osnově, mistrná práce náležící do
proudu tzv. obrození perských městských
koberců.
cca 360 x 270 cm
44 000 Kč
Region Sarouk proslul zejména výrobou
květinových koberců určených pro export do
USA cca mezi lety 1914-1940, této samostatné
kategorii perských koberců se dodnes
přezdívá "americký Sarouk" nebo "US Sarouk".
Trh s těmito ikonickými kusy částečně
zplodila potřeba vyvážet luxusní koberce
mimo válčící Evropu, avšak stejně jako
počátek první světové války v Evropě
ovlivnil výrobu v Persii, tak i začátek
druhé světové války v r. 1939 ji ovlivnil -
tentokrát však opačně, přivodil definitivní
konec éry amerických Sarouků. Tento
jedinečný typ perských koberců si získal
věhlas svým dokonalým technickým
zpracováním, kvalitními přírodními barvami,
líbivým designem a v neposlední řadě i
hustou a lesklou vysokohorskou vlnou
neobvyklé kvality. Poznámka: tato položka
není k vidění v rámci předaukční prohlídky v
Ostravě, je vystavena v brněnské prodejně na
adrese Jílová 2.
|
100 |
68
|
|
 |
 |
Turecký koberec "Hereke"
Turecko, značeno Hereke, cca 1990. Ručně
vázaný vlněný koberec na bavlněné osnově.
Výborný stav.
cca 178 x 110 cm
18 000 Kč
Z Hereke pocházejí ty nejlepší turecké
práce z hedvábí, díla různých rodin a
mistrovských rukodělných manufaktur si
získala celosvětový obdiv. Produkce zde byla
započata v druhé polovině 19. století, kdy
se toto malé městečko na východ od Istanbulu
začalo zabývat výrobou pro osmanský dvůr.
Věhlas si postupně získaly i velice kvalitní
květinové vlněné koberce, přičemž prémiové
exempláře jsou značeny latinkou a vynikají
mimořádně harmonickým celoplošným designem.
Poznámka: tato položka není k vidění v rámci
předaukční prohlídky v Ostravě, je vystavena
v brněnské prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
69
|
|
 |
 |
Perský obrazový koberec "Tabríz se znaky
zvěrokruhu"
Írán, Tabríz, cca 1980. Ručně vázaný
vlněný koberec na bavlněné osnově, hustota
cca půl miliónu uzlíků na metr čtvereční
(tzv. Tabríz 50RAJ), kategorie na pomezí
VERY FINE až EXTREMELY FINE, prémiová vlna.
Výborný stav.
cca 145 x 105 cm
22 000 Kč
Vyobrazeny jsou náměty ze života Peršanů
(rolníků, farmářů aj.) v kombinaci s náměty
z perské historie, ve středu koberce je pak
12 znaků zvěrokruhu. Kromě toho jsou
zobrazeny perské památky i s perským popisem
(ve fársí) - konkrétně vpravo dole Tacht-e
Džamšíd (Persepolis), vlevo dole Soltaníje v
provincii Zandžán (mauzoleum mongolského
vládce), vlevo nahoře mešita Kabúd (tzv.
Modrá mešita v Tabrízu) a vpravo nahoře
mešita a náboženská škola Čahar Bágh v
Isfahánu. Na rubové straně kroužky pro
případné zavěšení koberce. Poznámka: tato
položka není k vidění v rámci předaukční
prohlídky v Ostravě, je vystavena v brněnské
prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
70
|
|
 |
 |
Přepychový signovaný hedvábný koberec Qom
střední Írán, město Qom (Ghom), značeno
"Qom Džamšídí", cca 1980-90. Ručně vázaný z
prémiového hebkého přírodního hedvábí na
hedvábné osnově. Hustota uzlíků cca
1.500.000 na metr čtvereční (nejvyšší
kategorie EXTREMELY FINE), výtečný stav.
cca 145 x 103 cm
38 000 Kč
Koberec velmi vysoké kvality, skutečně
mistrné zpracování, decentní paleta ryze
přírodních barev. Design představuje
rozkvetlou zahradu v Ráji pro pravověrné,
přičemž středový medailon v této kompozici
představuje tzv. strom života, k představě
rajské zahrady neodbytně patří také rozličné
ptactvo a zvěř, zde patrně gazely. Pruhy
okolo široké florální bordury jsou zdobeny
tzv. klikaticí, která je symbolem tekoucí
vody, potažmo v širším slova smyslu symbolem
života. Výjimečný investiční koberec.
Poznámka: tato položka není k vidění v rámci
předaukční prohlídky v Ostravě, je vystavena
v brněnské prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
71
|
|
 |
|
Luxusní perský koberec Isfahán se stromem
života a bohatou faunou
Írán, Isfahán, cca 1980. Ručně vázaný
perský koberec, prémiová velmi jemná vlna na
hedvábné osnově a na hedvábném útku, rouno s
hedvábnou infúzí. Kategorie kvality
EXTREMELY FINE, hustota vázání cca milión
uzlíků na metr čtvereční, výborný stav.
cca 165 x 107 cm
32 000 Kč
Jeden z nádherných důkazů toho, jak v
Isfahánu od konce 19. století velmi umně
navázali na zlatou éru klasických perských
koberců ze 16. století. Design je překrásným
vyobrazením rajské zahrady se stromem života
a s bujnou faunou i flórou. Poznámka: tato
položka není k vidění v rámci předaukční
prohlídky v Ostravě, je vystavena v brněnské
prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
72
|
|
 |
 |
Vzácný perský koberec Bachtijárí
jihozápadní Persie, kmen Bachtijárí,
pohoří Zagros, patrně oblast Čaharmahal, cca
1930. Ručně vázaný vlněný koberec na
bavlněné osnově. Výborný stav, oboustranně
profesionálně vyčištěn.
cca 215 x 140 cm
36 000 Kč
Naprosto unikátní práce v tzv. zahradním
designu, reprezentujícím ideální perskou
zahradu v Ráji. Tyto tehdy nákladné a dech
beroucí kusy v ryze přírodních barvách patří
k tomu nejlepšímu, co stará Persie stvořila,
což je částečně dáno také tehdejším objevem
ropy v oblasti tradičních pastvin vlivných
nomádských kmenů (včetně Bachtijárí),
jejichž bohatství a vliv značně stouply a
tudíž vznikaly i velmi honosné koberce na
zakázku od bohatých rodin. Poznámka: tato
položka není k vidění v rámci předaukční
prohlídky v Ostravě, je vystavena v brněnské
prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
73
|
|
 |
 |
Starožitný velký kavkazský kelim
jihovýchodní Zakavkazsko (dnešní
Ázerbájdžán), region Tališ, cca 1860-70.
Muzejní i praktický sbírkový exemplář s
různými, avšak nikoliv rušivými, stopami
svého úctyhodného věku.
cca 340 x 160 cm
28 000 Kč
Tento působivý mimořádně velký kelim (též
"kilim") očividně vznikl ještě předtím, než
se v oblasti u Kaspického moře mnohé domácí
manufaktury slepě a s nadšením pustily do
barvení koberců a kelimů mnohdy nekvalitními
syntetickými barvami. Ručně tkaný vlněný
kelim typu "slitweave" (štěrbinová vazba, u
níž je více či méně patrné přerušení mezi
osnovními/útkovými vlněnými nitěmi) je
barven pouze přírodními barvivy, což je
vidět na krásných detailech, v nichž
alternují s nezaměnitelnou hloubkou odstíny
různých barev. Kompozici tohoto výjimečného
exempláře celoplošně vyplňují tzv. kapky
života, zde navíc důsledně zakončené křížem,
jenž v tomto případě zřejmě není úplně bez
křesťanských konotací a svědčí to o arménské
práci. Široká bílá bordura s geometrickými
růžicemi impozantně kontrastuje s barevným
středovým polem. Poznámka: tato položka není
k vidění v rámci předaukční prohlídky v
Ostravě, je vystavena v brněnské prodejně na
adrese Jílová 2.
|
100 |
74
|
|
 |
 |
Perský vlněný nomádský koberec Lúrí, cca
1930
jihozápadní Persie, Lúristán, cca
1920-30. Ručně vázaný vlněný koberec na
vlněné osnově. Oboustranně profesionálně
vyčištěn, rozličné a spíše běžné stopy
opotřebení a věku.
cca 250 x 150 cm
10 000 Kč
Vizuálně smělý koberec s dominující temně
indigovou modří musel podle typu práce a
palety barev vzniknout v oblasti pohoří
Zagros, jedná se o práci etnika Lúrů, kteří
ve svých kompozicích umně kombinují perské a
kavkazské vlivy. Zdánlivě nekonečný a stroze
geometrizovaný strom života v červených
barvách je velice pěkně zjemněn kyticemi a
barevnějšími florálními bordurami a pruhy. V
jednom z nich je mj. mimořádně půvabná modrá
klikatice, což je symbol tekoucí vody,
potažmo života. Přírodní barvy z dostupných
lokálních zdrojů (což je např. nádherně
vidět na zelenožluté kontuře stromu života).
Poznámka: tato položka není k vidění v rámci
předaukční prohlídky v Ostravě, je vystavena
v brněnské prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
75
|
|
 |
 |
Perský koberec Afšar
jihozápadní Írán, cca 2000-2010, ručně
vázaný vlněný koberec na bavlněné osnově.
Výborný zánovní stav.
cca 175 x 120 cm
8 000 Kč
Pěkný příklad současných prací usazených
příslušníků kmene Afšar. Koberci dominuje
centrální geometrický strom života a dále i
poněkud strozeji stylizované ptactvo, jež
odedávna patří k typickým motivům
jihozápadní Persie a tamních kočovníků.
Poznámka: tato položka není k vidění v rámci
předaukční prohlídky v Ostravě, je vystavena
v brněnské prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
76
|
|
 |
 |
Perský medailonový koberec Mašhad
Východní Írán, slavné středisko Mašhad,
cca 1950. Ručně vázaný vlněný koberec na
bavlněné osnově. Oboustranně profesionálně
vyčištěn, nese stopy stáří a věku, jakož i
dávných malých poškození moly.
cca 230 x 145 cm
12 000 Kč
Velmi atraktivní kompozice se středovým
slunečním medailonem, vázové stromy života a
typické barvy íránského regionu Chorásán.
Poznámka: tato položka není k vidění v rámci
předaukční prohlídky v Ostravě, je vystavena
v brněnské prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
77
|
|
 |
 |
Orientální vlněný koberec ve stylu Art
Deco
Pákistán, luxusní produkce v Lahore, cca
1990-2000. Velmi kvalitní ručně vázaný
masivní vlněný koberec na bavlněné osnově.
Výborný stav, jen mírné známky použití.
cca 232 x 163 cm
24 000 Kč
Nádherný rafinovaný kus v neotřelé a
decentní paletě barev ve stylu Art Deco.
Pozoruhodná florální kompozice sestává z
velmi výrazných palmet, listoví a úponků.
Poznámka: tato položka není k vidění v rámci
předaukční prohlídky v Ostravě, je vystavena
v brněnské prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
78
|
|
 |
 |
Současný perský "kelim patchwork"
Írán, cca 2010, tzv. "kelim patchwork" -
ručně i strojově tkané kusy kelimů (koberců
bez rouna), umně spojené švy a podšité
zřejmě umělou kůží, se čtverci pravé kravské
kůže uprostřed různobarevných čtverců v
neotřelém kazetovém designu.
cca 210 x 155 cm
14 000 Kč
Oboustranně profesionálně vyčištěno.
Poznámka: tato položka není k vidění v rámci
předaukční prohlídky v Ostravě, je vystavena
v brněnské prodejně na adrese Jílová 2.
|
100 |
79
|
|
 |
 |
Palátová Karla
(*1945)
"Královna"
gobelín s třásněmi, KARLA PALÁTOVÁ. Na
rubu přišitý textilní štítek Ústředí
uměleckých řemesel s názvem díla a jménem
autorky. Výroba gobelínové dílny Valašské
Meziříčí, Československo.
57 x 40, s třásněmi 70 x 40 cm
2 000 Kč
Palátová Karla
Karla Palátová Adámková
Textilní výtvarnice, figuralistka,
návrhářka textilních aplikací, gobelínů,
také malířka, kreslířka, ilustrátorka.
Studium na Střední uměleckoprůmyslové škole
v Uherském Hradišti a na Vysoké škole
uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru
textilního výtvarnictví u Antonína Kybala.
Pracovala ve valašskomeziříčské gobelínce, v
Jedličkové ústavu pro tělesně postižené děti
a mládež, v Ústavu pro neslyšící ve
Valašském Meziříčí, na gymnáziu ve Valašském
Meziříčí. Od r. 2011 pracuje jako
dobrovolnice v Domově se zvláštním režimem v
Pržně. Vytvořila monumentální textilní
realizace v architektuře na Valašsku.
(nar. 23. 6. 1945 Pržno (Vsetín)
|
100 |
80
|
|
 |
 |
Řepková Sylva
(*1928)
"Růže a motýl"
Art protis, signováno znakem Ř - SYLVA
ŘEPKOVÁ 1971. Na rubu přišitý štítek s
názvem díla, jménem autorky a datací.
ATELIERS VLNĚNA 2 BRNO, CZECHOSLOVAKIA a
štítek MOLANTIN, znak chemické ochrany proti
škůdcům
100 x 95 cm
2 600 Kč
Po likvidaci podniku Vlněna v 90. letech
20. století se technikou Art protis zabývají
jen jednotliví umělci a výtvarníci.
MOLANTIN - znak chemické ochrany proti
škůdcům vlny a přírodních vláken
Řepková Sylva
Textilní výtvarnice. Studium na Střední
průmyslové škole textilní v Brně a na Vysoké
škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru
textilního výtvarnictví u Antonína Kybala.
Krátce působila ve valašskomeziříčské
gobelínce. Podílela se na vývoji techniky
Art protis. Tvořila díla pro architekturu -
v roce 1973 byla hlavní autorkou v akci
Tapiserie pro interiéry budovy Státní banky
Semily.
(Nar. 3. 3. 1928 Hrušovany)
|